Furulya az óvodában

Tanuljunk játszva furulyázni!

Egy zenei tehetségfejlesztésről szóló továbbképzés alkalmával hallottam először Ulvila módszeréről, amelyhez hasonlót én is évekkel az információ szerzés előtt kitaláltam. A módszer hatékonysága, taníthatósága miatt készítettem az alábbiakat.

 

Írásomat zenekedvelő,-  és értő szülőknek, pedagógusoknak szánom. 29 éves óvodapedagógusi múltam alatt szerzett tapasztalataimat osztom meg, miszerint mindenre meg lehet tanítani a gyermeket, ami számára érdekes. A furulya pedig nagyon érdekes. Szebbnél-szebb hangokat lehet belőle előcsalogatni. Mivel óvodáskorú gyermekekről írok, ezért fontos hangsúlyozni a játék és a játékosság szerepét.

Furulyázni már a legkisebbek is szeretnének, de ők  -fiziológiai okok miatt- nem érik el a pici ujjacskáikkal a lyukakat, ezért én 5-6 éves gyerekeknek javaslom. A módszer nagyon egyszerű, könnyen tanítható, a gyerekek rövid idő alatt akár c-től c-ig is képesek megtanulni a hangokat, azok megszólaltatását.

Nagy hangsúlyt fektettem a zeneovis foglalkozásokon zenei anyanyelvük megalapozására, ápolására, a ritmus, -és hallásfejlesztésre, zenei képességek és készségek fejlesztésére.

Kis országunkban “halmozottan hátrányos helyzetű” a zenei nevelés, csak itt-ott pislákol fel egy-egy pici láng, ami a zenét, éneket illeti. A kodályi módszert, eszméket világszerte jobban ismerik (pl. Japán), mint a Tanár Úr hazájában.

 

 

Az óvodában a jóérzésű óvodapedagógus megalapozza a zenei anyanyelvet, örvendetes lenne ennek iskolai folytatása is.

 

A zene személyiségre gyakorolt hatását többen taglalták már, ennek részletezése nem célom, csupán néhányat emelnék ki: fejleszti a

  • közösséghez tartozás érzését
  • figyelmet
  • emlékezetet
  • értelmi,-és érzelmi intelligenciát
  • matematikai logikus gondolkodást
  • mozgáskoordinációt
  • koncentrációt
  • kitartást, stb.

Módszerem lényege, hogy a gyermekek az ötvonalas rendszerben, valódi helyükön ismerik és tanulják meg a zenei hangokat. A hangjegyeket kiszínezve könnyen meg tudják tanulni azokat. Minden hangot a valódi abc-s hanggal kezdődő keresztnevén szólítunk, így alapozzuk meg azok játékos megtanulását. A ritmusképeket játszva tanulják meg, a tá-ra mi azt mondjuk, hogy “nagy”, a ti-ti-re azt, hogy “ki-csi”.

Térben szemléltetve úgy magyarázzuk, hogy a nagy gyerek már egyedül is tud állni, ezért egyedül álló egyenes a jele, a kicsik meg összekapaszkodnak még, ezért olyan a jele. Térben is játszhatunk ritmuskotta kirakósat. A gyerekek tetszés szerint maguk veszik fel a ritmuskottának megfelelő testhelyzetet, azt közösen le is olvashatjuk. A szünetet játékosan úgy érzékeltethetjük, pl., hogy a guggoló gyerek lehet  a szünet.

 

Kedvelik a violinkulcsot megnevezni a sor elején, ezzel memóriájukat fejlesztjük. Az ismétlő jelet úgy jegyezték meg könnyen, hogy az egy kapu, ami csak akkor enged át, ha megismételjük a közte, vagy előtte levő dallamot. A jel neve: ismétlő kapu. A ritmuskottákat nagyon kedvelik, hosszan képesek kopogni, tapsolni, lalázni, furulyázni egy-egy ritmus-sort. Az ügyesebbek maguk is próbálkozhatnak mind a ritmus, mind a hangjegyek rajzolgatásával, hisz a gyermekek érzelmileg motiváltabbak azon játékokban, melyek készítésében maguk is részt vesznek.

 

Így készülhet dallam, vagy ritmus találós kérdés is, aki letapsolja, az megfejtette a zenei rejtvényt. Az itt leírt dalokat Forrai Katalin: Ének az óvodában című könyvéből vettem. Óvodásaimmal évek óta nagy szeretettel furulyázzuk ezeket a dalokat magunk és mások nagy örömére.

 

Furulya típusa: C-szoprán Yamaha

 

 

A furulya megszólaltatása: tű-tű “belemondása” a furulyába. Kezdetben dallam nélkül, csak egy-egy fújás és  ujjemelés -hanglefogás szinkronba hozása a cél.

 

A furulya fogása: mindig a bal kéz van felül, a jobb kéz alul. Csak olyan hangokat tanulunk, amelyeknél a bal hüvelykujjal befogjuk a hátul levő lyukat, ezért a rajzokon ezt külön nem jelölöm.

 

 

Hangjegyek a furulyán: A körök jelzik a furulyán levő lyukakat, a színes hangokat kell lefogni résmentesen. A furulya hátulján levő lyukat a bal hüvelykujjal a tanítandó hangoknál mindig be kell fogni.

 

 

á = Ági hangja, színe: citromsárga

O – bal kéz mutató ujj

O – bal kéz középső ujj

O

O

O

O

o

 

h =Hédi hangja, színe: piros

 

O – bal kéz mutató ujj

O

O

O

O

O

o

 

 

c = Cecil hangja, színe: zöld

 

O

O – bal kéz középső ujj

O

O

O

O

o

 

 

g = Géza hangja, színe: kék

 

O – bal kéz mutató ujj

O – bal kéz középső ujj

O – bal kéz gyűrűs ujj

O

O

O

o

 

 

f = Ferenc hangja, színe: barna

 

O – bal kéz mutató ujj

O – bal kéz középső ujj

O – bal kéz gyűrűs ujj

O – jobb kéz mutató ujj

O

O

o

 

 

é = Évi hangja, színe: lila

 

O – bal kéz mutató ujj

O – bal kéz középső ujj

O – bal kéz gyűrűs ujj

O – jobb kéz mutató ujj

O – jobb kéz középső ujj

O

o

 

 

És akkor következzenek a kották, melyeket ügyes nagycsoportosaim illusztráltak.

Jó tanulást, tanítást kívánok hozzá!

És akkor következzenek a kották, melyeket ügyes nagycsoportosaim illusztráltak.

Jó tanulást, tanítást kívánok hozzá!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply